מחקר חדש מציג שיטה חדשה לאפיון טמפרטורות פרהיסטוריות של סלעים מעל ומתחת לפני הקרקע

המחקר בהובלת חוקרים מ-ETH-Zürich ובשיתוף פאנל בינלאומי לרבות פרופ' אמריטוס ראובן חן מביה"ס לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל-אביב

מחקר חדש מציג שיטה חדשה לאפיון טמפרטורות פרהיסטוריות של סלעים מעל ומתחת לפני הקרקע

מחקר חדש בהובלת חוקרים מ-ETH-Zürich ובשיתוף פאנל בינלאומי לרבות פרופ' אמריטוס ראובן חן מביה"ס לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל-אביב, מציג שיטה חדשה לאפיון טמפרטורות פרהיסטוריות של סלעים מעל ומתחת לפני הקרקע, בטווח הזמן שבין 10,000 עד 100,000 שנים. השיטה משלימה פער מתודולוגי חשוב ומאפשרת אפיון טמפרטורות-עבר על פרקי זמן קצרים, אשר נחוצים עבור שימוש בר-קיימא של משאבים תת-קרקעיים דוגמת מאגרי אנרגיה גיאותרמית, אחסון פסולת גרעינית, מנהרות וכיוב'.

 

השיטה החדשה מתבססת על ההשפעות המנוגדות של קרינה רדיואקטיבית ושל חום בגביש פצלת-השדה (המינרל הכי שכיח בקרום כדור הארץ). מחד, הקרינה מייצרת אלקטרונים חופשיים אשר נלכדים אל תוך דפקטים ואי-נקיונות של השריג הגבישי; מאידך, החום משחרר אלקטרונים אלו מתוך מלכודותיהם, ומאפשר להם לחזור לאתריהם המקוריים. בחלון טמפרטורות צר, שבו האפקטים של קרינה וחום הינם ברי-השוואה, ריכוז האלקטרונים הלכודים בשריג הופך למעין מדחום רגיש, אשר "זוכר" את הטמפרטורה הסביבתית שאליה נחשף הגביש לאורך תקופה מסויימת בעבר ועד רגע המדידה.

 

הפיתוח החדש ממשיך מחקר קודם של פרופ' חן מתקופת תוכנית "אפולו" של נאס"א בשנות ה-70, כאשר שיטה דומה יושמה בהצלחה להבנת טמפרטורות סביבתיות על פני הירח, אך לא מצאה שימוש גורף עבור חומרי כדור הארץ.

 

למאמר ב-ScienceDirect >

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>