ביה"ס לסביבה ולמדעי כדור הארץ - מהלך הלימודים לתואר "בוגר אוניברסיטה" - .B.A בחוג לגאוגרפיה וסביבת האדם

עודכן: 09.08.2020

מטרת הלימודים ומבנה הלימודים:

תוכנית הלימודים לתואר "בוגר אוניברסיטה" מאפשרת לתלמידים לימוד והבנה מעמיקים של התהליכים הפיזיים והאנושיים המעצבים את העולם בו אנו חיים ומקנה את הכלים המתודולוגיים שיעזרו במחקר ובעבודה יישומית אל מול האתגרים החברתיים, הסביבתיים והכלכליים של המאה ה-21 (כגון, התפשטות של מגפות, שינויי אקלים, גידול האוכלוסיה העירונית, פערים כלכליים וחברתיים וכדומה). התוכנית מציעה העמקת ידע בתחומים הרלוונטיים ויצירת אינטגרציה ביניהם. הכשרה כזו, המבוססת על גישה המשלבת בין התחומים, הינה בעלת ערך תיאורטי ומקצועי גבוה ותשמש את הסטודנטים בהמשך הלימודים המחקריים והיישומיים שלהם. שילוב כזה יציב את התלמידים הלומדים בתוכנית בעמדת יתרון בשוק העבודה.

 

הלימודים נועדו להקנות לתלמידים הבנה, ידע מעמיק וכלים מתודולוגיים בשלושה תחומים עיקריים:

 

הסביבה הפיזית: אקלים ומשאבי מים וקרקע  

תחום ידע זה מתמקד בשני היבטים של הסביבה הפיזית:

  1. אקלים וסביבה - הכוללים את ענפי הקלימטולוגיה הסינופטית, הרגיונלית, שינויי אקלים, קלימטולוגיה אורבנית, קלימטולוגיה יישומית ותכנון תואם אקלים.

  2. הידרוכימיה - הגורל הכימי, פיזיקלי וביולוגי של מזהמי מים שונים וכן פיתוח טכנולוגיות חדישות לסילוק ופירוק של מזהמים עמידים.

 

גאו-אינפורמטיקה

תחום ידע זה משלב בין טכנולוגיות חדשניות ליצירה, שמירה, עיבוד והצגה של מידע מרחבי לבין הידע הגאוגרפי והסביבתי. הלימודים בחוג מקנים יכולות מתקדמות לאיסוף, ניהול מידע גיאוגרפי בעזרת מערכות חישה מרחוק (Remote Sensing),  מערכות מידע גיאוגרפית (Geographic Information Systems)  וישומיהן של מערכות אלו.

הלימודים בתחום מיושמים למגוון תחומי הגאוגרפיה ובעיקר לתכנון עירוני ואזורי ומכשירים את התלמיד לעסוק במקצועות אלו עם סיום לימודיו.

 

תכנון עירוני ואזורי

תחום זה מציע לתלמיד לימוד במגוון הגורמים המעצבים את העיר והסביבה האנושית: חברתיים, כלכליים, תרבותיים, תחבורתיים ומדיניים-היסטוריים וכן הגורמים הפיזיים והקשרם לתכנון עירוני ואזורי. תחום זה מציע גם אפשרויות הכשרה והתנסות במחקר ובהיבטים יישומיים במגוון נושאים, ובהם:  תכנון מרחבי וסביבתי ברמת העיר והאזור, קיימות האדם וזכויות אדם בתכנון, האדם במרחב העירוני, עיצוב עירוני, תחבורה ותכנונה ויישומי מידע גאוגרפי וחישה מרחוק בתכנון. לימודים בתחום זה מכשירים את התלמידים בין היתר להשתלבות בעבודה בתחום התכנון בממשל המקומי, האזורי והארצי.

 

 

לימודי התואר הראשון כוללים שלושה נדבכים מרכזיים:

  1. קורסי בסיס - נלמדים בשנה א׳ בשלושת תחומי הידע ומורכבים משיעורי מבואות שנועדו להקנות לתלמידים היכרות והבנה של סביבת האדם ושל התהליכים הפיזיים והאנושיים המעצבים אותה.

  2. קורסי מיומנויות - נלמדים בשנים ב'-ג' וכוללים הקניית מיומנויות באמצעות קורסים מתקדמים בשלושת תחומי הידע. קורסים אלו מתמקדים בדרכים בהן ניתן לשמר ולפתח את הסביבה העירונית לטובת רווחת בני אדם, תוך לימוד כלים מתודולוגים ושימושם ככלי מחקר ותכנון מתקדמים (כמו למשל, מערכות מידע גאוגרפיות - GIS וחישה מרחוק).

  3.  קורסי אינטגרציה - נלמדים בשנה ג׳ ומתמקדים בחיבור בין תחומי הידע במסגרת סמינריונים אינטגרטיביים. מטרת לימודי האינטגרציה היא לגבש וליישם כלים משני תחומי ידע נבחרים (במסגרת עבודת סמינריון אישית). קורסים אלה מתמקדים ביישום הידע והכלים שנלמדו בשנים א' וב' לתואר, זאת באמצעות פרויקט מחקרי (מיני-מחקר). שני מנחים, מתחומי ידע שונים, מובילים כל קורס  אינטגרציה במסגרתו יגובש נושא כללי המאפשר בחינה של מגוון מימדים בהקשרים תיאורטיים, מתודולוגיים ויישומיים.

 

 

 

 

מבנה כללי של תוכנית הלימודים לתואר ראשון: 

 

(אחדים מהקורסים ייתנו אחת לשנתיים. קורסי התוכנית מפורטים בכל אחד ממסלולי הלימוד)

 

 

מכסת שעות הלימוד לתואר ראשון:

דו חוגי רגיל: 63 ש"ס.

דו חוגי מצטיינים: 65 ש"ס.

חד חוגי: 124-123 ש"ס (106-105 ש"ס בגאוגרפיה + 18 ש"ס חטיבת העשרה).

חד חוגי מצטיינים: 124-123 ש"ס (106-105 ש"ס בגאוגרפיה + 18 ש"ס חטיבת העשרה).

 

*מסלול מצטיינים - תוכנית הלימודים מפורטת במסלולים: חד חוגי מצטיינים ודו חוגי מצטיינים.

 

 

חד חוגי

דו חוגי

שנה א': בסיס

שיעורי חובה שנה א': 26 ש"ס + חטיבת העשרה: 18 ש"ס

שיעורי חובה שנה א': 26 ש"ס

שנים ב'-ג': שיעורי חובה תומכים

13 ש"ס

6 שיעורי חובה לחד חוגי ודו חוגי

13 ש"ס

6 שיעורי חובה לחד חוגי ודו חוגי

שנים ב'-ג': מיומנויות

שיעורי בחירה: 54 ש"ס

18 ש"ס בחירה בכל אחד משלושת תחומי הידע:

סביבה פיזית: 18 ש"ס

גאו-אינפורמטיקה: 18 ש"ס

תכנון עירוני ואזורי: 18 ש"ס

שיעורי בחירה דו חוגי: 18 ש"ס

6 ש"ס בחירה בכל אחד משלושת תחומי הידע:

סביבה פיזית: 6 ש"ס

גאו-אינפורמטיקה: 6 ש"ס

תכנון עירוני ואזורי: 6 ש"ס

שנים ב'-ג': בחירה מלימודי סביבה

4 ש"ס או 5  ש"ס

2 ש"ס

שנה ג': אינטגרציה

8 ש"ס

2 סמינריונים אינטגרטיביים

4 ש"ס

סמינריון אינטגרטיבי אחד

סה"כ:

124-123 ש"ס

63 ש"ס

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>