מבנה הלימודים לתואר "מוסמך אוניברסיטה" בגאופיזיקה - .M.Sc

עודכן: 04.07.2019

על התלמידים להתעדכן בהנחיות ובנהלים שנמצאים בידיעון.

 

מבנה הלימודים

תלמיד רשאי לבחור באחד משטחי ההתמחות הבאים:

  1. מסלול גאופיזי-גאולוגי: הכולל שלושה תחומי התמחות עיקריים: גאופיזיקה שימושית, גאולוגיה וסיסמולוגיה של רעידות אדמה.

    הגאופיזיקה השימושית כוללת סיסמולוגיה שימושית, אנליזה של נתונים סיסמיים ושיטות גרבימטריות ומגנטיות. דגש ניתן על שיטות מיפוי תת-הקרקע לצורך חיפושי נפט. מטרת תכנית זו להכשיר חוקרים בתחומים השונים של הסיסמולוגיה השימושית, כדי שבתום הלימודים יוכלו להשתלב בתעשייה הגאופיזית. התכנית עוסקת בתחומים של סיסמולוגיה של חיפושי נפט ומחצבים וגאופיזיקה רדודה למטרות הנדסיות ולאיתור מבנים גאולוגיים בעלי פוטנציאל ליצירת רעידות אדמה. התכנית עוסקת בכל הנושאים של איסוף נתונים בשדה, עיבודם ופענוחם. כמו כן כוללת התכנית קורסים בסיסיים בנושאי מעבר גלים סיסמיים בתת-הקרקע ושיטות אינברסיה להערכת תכונות תת-הקרקע מהמדידות הסיסמיות. עבודת הגמר תעסוק בנושאים יישומיים ותיעשה בשיתוף פעולה עם גורמי תעשייה בארץ.

    הגאולוגיה כוללת את חקר העבר של כדור הארץ כפי שמתבטא בסלעים, כגון שינויי אקלים בעבר הרחוק, שינויים בשדה המגנטי של כדור הארץ, טקטוניקה, תיעוד רעידות אדמה בסלעים ובמבנים ארכיאולוגיים וניתוח דפורמציה בסלעים. המחקר כולל עבודת שדה ומעבדה. במסגרת הלימודים נערכים סיורים ועבודות שדה להכרת הגאולוגיה של ישראל ולימוד שיטות שדה. האירועים הטקטוניים של ישראל נבחנים על רקע אירועים דומים במרחב הקרוב ובעולם. מטרת התוכנית להכשיר גאולוגים למכוני המחקר, האקדמיה, תעשיית המחצבים וחברות ייעוץ בתחומי הגאולוגיה והסביבה.

    המחקר בתחום של רעידות אדמה כולל ניתוח של אותות סיסמיים, פיתוח וחקר ביצועים של מערכות  התרעה בפני רעידות אדמה, חקר המקור הסיסמי, ניתוח זמן-מרחב של פעילות סיסמית, מכניקה של שברים (סיסמיים או אסיסמיים) ואינברסיה של נתונים סיסמיים ו/או גאודזיים לקבלת פיזור ההחלקה על-פני העתקים. המסלול מכשיר סיסמולוגים שישתלבו במכוני המחקר, האקדמיה וחברות ייעוץ בתחום הגאופיזי.

     

  2. מסלול למדעי האטמוספירה: הלימודים במסלול למדעי האטמוספירה מתרכזים בעיקר בפיזיקה, דינמיקה ואנרגטיקה של האטמוספירת כדור הארץ, ושל האטמוספירות של כוכבי לכת אחרים. במסלול כלולים תורת האקלים, חיזוי פיזיקלי של מזג האוויר, פיזיקה של עננים ומשקעים, חשמל אטמוספירי ומעבר קרינה וחישה מרחוק.

    במסגרת המסלול נערכים מחקרים עיוניים וניסיוניים בפיתוח מודלים של אקלים, בניתוח של שינויי אקלים בעבר על פי תצפיות ושינויי אקלים צפויים בעתיד באמצעות מודלים, בהרצה של מודלים כימיים ופוטוכימיים ובהטמעת נתונים אטמוספיריים שנאספו מלוויינים, ברגישות מודלים נומריים של האטמוספירה לשינויים בפרמטרים הקובעים את האקלים, בנושאים שונים של מעבר קרינה דרך אטמוספירה וחישה מרחוק; בפיזיקה של האטמוספירה נערכים מחקרים קשורים לתהליכים חשמליים  באטמוספירה, כגון ברקים וסופות רעמים, שדוני ברקים, טעינה של אבק מדברי בסופות חול, התפשטות של גלי רדיו באטמוספירה, וחקר היונוספירה ומזג אוויר חללי. כמו כן נערכים מחקרים ניסויים ועיוניים בחקר האירוסולים האטמוספיריים והשפעתם על התפתחות העננים, על מאזן האנרגיה של כדור הארץ ומעבר ניגוד וראות. בדינמיקה, בסקלות סינופטיות ומזו מתבצעים מחקרים הקשורים לחיזוי מזג אוויר , התפתחות של שקעים ורמות באטמוספירה, סערות מזג אוויר חמורות והוריקנים. בסקלות גלובליות נחקרת האינטראקציה של זרמי הסילון עם סופות סינופטיות וגלים פלנטריים, הסירקולציה של הסטרטוספרה ויחסי הגומלין שלה עם שדות הקרינה והאוזון והצימוד לטרופוספרה. ברוב השטחים האלה קיים שימוש נרחב בנתונים הנמדדים מלוויינים מטאורולוגיים ואחרים. כמו כן מתבצע מחקר בסיסי השואף להבנה מכניסטית של התפתחות הפרעות בזרימות גאופיזיות, המאזן שלהם עם זרימת הבסיס ורטרבולנציה.

    המסלול מכין את הלומדים בו לעבודות מחקר ופיתוח ויישום בשטח התפתחותם.

     

  3. מסלול למדעים הפלנטריים: כולל מחקרים בהתהוות ותכונות כוכבי הלכת במערכת השמש, המבנה והתהליכים הפיזיקליים הפועלים באטמוספירות, ביונוספירות ובמגנטוספירות פלנטריות, האינטראקציה שבין רוח השמש וכוכבי לכת וכוכבי שביט. תורת הגלים הלא-לינארית מיושמת לחקר הרדיופיזיקה של כוכבי לכת בעלי מגנטוספירות. נערכים גם ניסויי סימולציה מעבדתית באטמוספירות פלנטריות ראשוניות וכוכבי שביט.

    במצפה הכוכבים במצפה רמון נערכות תצפיות הקשורות למערכות פלנטריות אחרות. נערכים מחקרים בבעיות הפיזיקליות הקשורות באינטראקציה שבין חלליות (לוויינים ורקטות) לבין המדיום החללי של סביבתם הקרובה. מחקרים אלה נערכים בשיתוף עם מעבדות נודעות לחקר החלל בארצות חוץ, והתלמידים יעסקו באנליזה פיזיקלית של נתונים, כפי שהם מתקבלים במדידות ישירות של לוויינים ורקטות.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>