תכנית לימודים לתואר כפול במדע והנדסה של חומרים ובכימיה *

עודכן: 08.08.2018

 

(שעות לימוד: 253 ש"ס, מתוכן בכימיה 92-86 ש"ס

שעות לשיקלול: 194.5-190.5 ש"ס חובה + קורסי בחירה מתוכן בכימיה 88-82 ש"ס) *

 

קורסים, שעות ודרישות קדם:

תכנית הלימודים לתואר ראשון כפול (שתי תעודות) במדע והנדסה של חומרים ובכימיה משותפת למחלקה למדע והנדסה של חומרים ולבית-הספר לכימיה.

 

התכנית מיועדת להכשיר מהנדסים וחוקרים בעלי יסודות חזקים הן במדע בסיסי והן בטכנולוגיה, עם יישומיות וראיה מערכתית רחבה, הנדרשת בעולם הטכנולוגי המודרני.

 

התכנית תקנה לסטודנטים בסיס ידע במדעים מדויקים בכלל ובכימיה בפרט, בשילוב הבנה מוצקה של הקשר בין שיטות ההכנה, המבנה (מרמת המוצר המאקרוסקופי ועד הרמה האטומית), התכונות (מכאניות, חשמליות, אופטיות, מגנטיות, ביולוגיות, וכו') והיישומים של חומרים. התכנית מביאה לידי ביטוי את המגמה בעולם לרב-תחומיות ותקנה לבוגרי התכנית באוניברסיטת תל-אביב יתרון יחסי הן במו"פ והן בתעשייה. בוגרי התכנית יהיו בעלי ידע רב-תחומי, המשלב מדעים מדויקים (כימיה, פיזיקה ומתמטיקה) עם הנדסה (בעיקר – חשמל, מכאנית, ביו-רפואית וכימית), וגם ביולוגיה. כמו כן, שילוב זה יפתח בפניהם אפשרויות נוספות ללימודי המשך באקדמיה. 

 

 

מבנה תכנית הלימודים:

השנתיים הראשונות של התואר מתמקדות בקורסי כימיה, מתמטיקה ופיזיקה ובקורסי בסיס בהנדסה.

 

בשנים השלישית והרביעית הדגש הוא על קורסים במדע והנדסה של חומרים ובכימיה. על-מנת לאפשר לבוגרים להשתלב בהצלחה גם במו"פ בתחומי הכימיה, הן באקדמיה והן בתעשייה, התכנית כוללת את רוב קורסי החובה (מתחום הכימיה) בתכנית הלימודים הרגילה בביה"ס לכימיה וכן קורסי בחירה, כולל מעבדות, במגוון נושאים כגון הקשר בין מבנה לתכונות של חומרים, קוונטים וקשר כימי, קינטיקה ותרמודינמיקה של מערכות כימיות, מעברי פאזות, פני שטח ומשטחי ביניים, כימיה אורגנית, תכונות פיזיקליות וכימיות של חומרים, תכונות מכאניות של חומרים, ספקטרוסקופיה ושיטות אפיון, מתכות וחומרים אל-מתכתיים, חומרים מרוכבים, חומרים חכמים, מידול ותכן חומרים באמצעות מחשב, שיטות אפיון, תהליכי ייצור, הגנת חומרים מפני הסביבה וחקר כשל, חומרים והתקנים אלקטרוניים, חומרים לאגירת ולהמרת אנרגיה, ביו-חומרים, מערכות מיקרו-אלקטרו-מכאניות, וכיו"ב. הואיל ומעבדות הוראה הן כלי חשוב בהכשרת מדענים ומהנדסים מצוינים גם יחד, נבנתה תכנית לימודים הכוללת מגוון רחב של מעבדות מתקדמות, המצוידות במכשור חדיש.

 

במסגרת קורסי בחירה בכימיה ניתן לבחור בפרויקט מחקר (נסיוני או תיאורטי) שווה ערך ל-6 ש"ס, אשר יתבצע בבית הספר לכימיה. פרויקט מחקר שייעשה במסגרת אחרת, לא יוכר. בסיום הפרויקט חובה להגיש עבודה מסכמת בכתב. השתתפות בפרויקט מחקר מותנית בביצוע הדרכת בטיחות.

 

הסמסטר התשיעי מוקדש לביצוע פרויקט גמר בהנחיית חברי סגל מהמחלקה למדע והנדסה של חומרים ו/או מביה"ס לכימיה.  אפשרי, ואפילו מומלץ, שיתוף פעולה עם התעשייה (כולל ביצוע הפרויקט בה, בהנחיה משותפת עם נציג מטעמה). סטודנטים מצטיינים יוכלו לבצע את פרויקט הגמר החל מחופשת הקיץ שלאחר שנת הלימודים השלישית ו/או לפרוש אותו על סמסטרים 7 ו‑8, כך שיתאפשר להם להשלים את התואר הכפול בארבע שנים (8 סמסטרים). מטרת הפרויקט להעמיק את הידע בנושא המעניין את הסטודנט, לחשוף אותו לשיטות מחקר מתקדמות ו/או לתעשייה רלבנטית, ולתת לו כלים לחשיבה יצירתית, יזמות ועבודה עצמאית. לאור חשיבות פרויקט הגמר בהכשרה המעשית של הסטודנטים, הוקצו לו 12 ש"ס, יותר מהמקובל בתכניות דומות אחרות.

 

התכנית תקנה יסודות מוצקים להמשך מחקר, הן בתארים מתקדמים באקדמיה והן במחקר ופיתוח בתעשייה. בוגרי התכנית יוכלו להמשיך ללימודי תארים מתקדמים הן בהנדסה והן בבית-הספר לכימיה.

 

הידע והכלים שיירכשו בתואר זה:

  • יסודות מוצקים בכימיה, פיזיקה ומתמטיקה ויישומם בפתרון בעיות הנדסיות.

  • יכולת תכנון, ביצוע וניתוח תוצאות ניסויים.

  • הבנת שיקולים שונים בבחירת חומרים ותהליכים בתעשיות שונות (כלכליים, מחזור והשפעה על הסביבה, יכולת ייצור בטכנולוגיות שונות, זמינות חומרי גלם, שיקולים אסטרטגיים, אורך חיים ומנגנוני כשל, וכו').

  • הבנת הקשר בין שיטות ההכנה של חומרים לבין מבנה החומר הנגזר מהן, תכונות החומר, ויישומיו.

  • הכוונה לעבודה בצוות.

  • יכולת זיהוי בעיות הנדסיות ופתרונן.

  • יכולת להציג היטב נושאים מדעיים והנדסיים, הן בכתב והן בעל-פה.

  • חשיבה מקורית, יצירתית ויזמות.

  • מוכנות לשאת בתפקידי מנהיגות מקצועית בתחום החומרים.

 

כדי לזכות בתואר בוגר אוניברסיטה (BSc) בתכנית במדע והנדסה של חומרים ותואר בוגר אוניברסיטה בכימיה, על הסטודנט למלא את הדרישות הבאות:

  1. לעמוד בכל הדרישות האקדמיות – אוניברסיטאיות ופקולטיות – שנקבעו כתנאי לקבלת   התואר בוגר, על-פי תכנית הלימודים של התכנית ומכסת שעות של 253 ש"ס, מתוכן 212-209 ש"ס קורסי חובה, 31-28 ש"ס קורסי בחירה, 4 ש"ס קורסי בחירה מתכנית "כלים שלובים", ו- 9 ש"ס שיבחרו ע"י הסטודנט מבין: קורסי בחירה נוספים, חניכה אישית, סמינריונים בקריאה מודרכת, קורסי מפגשי מדע וטכנולוגיה (ביקורים במעבדות מחקר ובתעשייה, והשתתפות בסמינרים מקצועיים).

  2. כל הציונים בקורסים הנדרשים חייבים להיות בציון "עובר" לפחות.

  3. הממוצע המשוקלל של כל המקצועות הנלמדים חייב להיות 70 לפחות.

  4. לא ניתן לשפר ציון לאחר קבלת אישור זכאות לתואר.

 

 

רשימת הקורסים, השעות ודרישות הקדם >

 

 

* על שעות אלה יש להוסיף 4 ש"ס במסגרת קורסי "כלים שלובים" אותם יש ללמוד בסמסטרים 2 ו-3.

 

* הענקת התואר מותנית באישור המל"ג

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>